Insolvența și când apare

Insolvența este definită de lege precum acea stare a patrimoniului debitorului care se caracterizează prin insuficiența fondurilor bănești pentru plata datoriilor certe, lichide și exigibile (art. 5 pct. 29). Cu alte cuvinte, insolvența se referă exclusiv la lipsa de lichidități care apare în derularea activității și care afectează plata obligațiilor asumate. Apariția stării de insolvență se poate instala indiferent de solvabilitatea ori viabilitatea afacerii, iar declanșarea procedurii provoacă riscul falimentului.Insolvența are următoarele două forme:
Prezumată, atunci când debitorul nu a plătit datoria sa față de creditor după 60 de zile de la scadență ;
Iminentă, atunci când se dovedește că debitorul nu va putea plăti la scadență datoriile exigibile angajate, cu fondurile bănești disponibile la data scadenței.Pentru a se putea declanșa procedura insolvenței, cuantumul creanței trebuie să atingă valoarea-prag, stabilită astfel:
40.000 lei, dacă cererea este introdusă de debitor/creditor.
6 salarii medii brute pe economie/salariat, atunci când cererea este introdusă de salariații debitorului.

Procedura insolvenței și când se aplică

Procedura insolvenței este o procedură colectivă, concursuală și egalitară, care se aplică profesioniștilor, astfel cum sunt definiți de Codul civil. Procedura se poate declanșa la cererea creditorilor, sau la cererea debitorilor care înregistrează datorii mai mici de 50% din totalul datoriilor către creditorul bugetar. Cu alte cuvinte, debitorii ale căror datorii către bugetul statului reprezintă peste 50% din totalul datoriilor, nu pot solicita deschiderea procedurii insolvenței (art. 5 pct. 72 din Legea nr. 85/2014, modificat prin O.U.G. nr. 88/2018).Procedura insolvenței se poate realiza prin cele două forme ale sale:
Procedura generală de insolvență, care presupune intrarea succesivă, după perioada de observație, în reorganizare judiciară și apoi în procedura falimentului, sau separat, numai în reorganizare judiciară ori numai în faliment.
Procedura simplificată de insolvență, care implică intrarea directă în faliment, fie odată cu deschiderea procedurii insolvenței, fie după o perioadă de observație de maxim 20 de zile.Este foarte important de reținut faptul că declanșarea procedurii insolvenței nu este o opțiune, așa cum este cazul procedurilor preventive, ci o obligație stabilită prin lege și sancționată, în cazul neîndeplinirii sale. Sancțiunea este prevăzută de Codul penal și este asociată infracțiunii de bancrută. Debitorul aflat în stare de insolvență este obligat să adreseze o cerere pentru a fi supus dispozițiilor legii insolvenței, în termen de maximum 30 de zile de la apariția stării de insolvență (art. 66 din Legea nr. 85/2014).În cazul în care debitorul a încheiat fără succes una dintre procedurile preventive, iar între timp a intervenit starea sa de insolvență, acesta are obligația de a adresa tribunalului o cerere de deschidere a procedurii insolvenței în termen de 5 zile de la eșuarea negocierilor.Cât durează ?
Dacă în procedurile de prevenire a insolvenței, durata este stabilită cu exactitate prin lege, în cazul procedurilor de insolvență nu se prevede nicio durată exactă. În funcție de tipul procedurii, de etapele procedurale specifice fiecăreia, dar și de complexitatea cazului și numărul creditorilor, procedura insolvenței se poate întinde pe o perioadă măsurată în ani.
În cazul procedurii generale de insolvență, perioada de observație se recomandă prin lege să nu depășească un an. Ulterior, dacă se aplică procedura reorganizării judiciare, cea de-a treia procedură de salvare a afacerilor reglementată de Legea nr. 85/2014, durata este stabilită la 3 ani, cu posibilitatea prelungirii sale cu încă 1 an. Dacă în decursul reorganizării judiciare intervine falimentul, ori dacă acesta se aplică direct după perioada de observație, durata sa nu poate fi stabilită cu precizie, întrucât ea depinde de timpul în care se îndeplinesc toate etapele procedurale prevăzute de lege.
În cazul procedurii simplificate de insolvență, perioada de observație este limitată la 20 de zile. Ulterior, prin intrarea directă în faliment, se aduc la îndeplinire toate etapele necesare închiderii procedurii, a căror durată nu poate fi apreciată cu exactitate. În schimb, procedura simplificată de insolvență nu oferă debitorilor nicio șansă de salvare, fiind echivalentă falimentului.
Ce cheltuieli implică ?Procedura insolvenței este mai costisitoare decât procedurile preventive, în particular datorate formalităților procedurii. Cheltuielile se suportă din averea debitorului, și pot implica unele costuri necesare pentru conservarea și administrarea bunurilor inventariate ale debitorului, costuri pentru plata unor persoane de specialitate precum avocați, experți contabili sau evaluatori, cheltuieli pentru publicitate ori cheltuieli pentru comunicarea unor acte de procedură. De asemenea, cheltuielile implică și onorariul administratorului judiciar / lichidatorului judiciar.
Care este scopul procedurilor de insolvență ?Scopul procedurilor de insolvență, fie reorganizare judiciară ori faliment, este instituirea unei proceduri colective pentru acoperirea pasivului debitorului, cu acordarea, atunci când este posibil, a șansei de redresare a activității acestuia (art. 2 din Legea nr. 85/2014).
Efectele deschiderii procedurii de insolvență
Se suspendă curgerea dobânzilor, penalităților și a altor accesorii calculate la creanțele anterioare deschiderii procedurii, cu excepția creanțelor care beneficiază de o cauză de preferință.
Se suspendă de drept acțiunile judiciare, extrajudiciare sau de executare silită, cu unele excepții.
Se ridică dreptul de administrare a afacerii, iar mandatul administratorilor statutari încetează de drept. Acest efect implică predarea gestiunii.
Activele societății sunt indisponibilizate integral.
Pe toată durata procedurii insolvenței, indiferent de forma sa, orice operațiune efectuată de debitor necesită avizul prealabil al administratorului judiciar, sub sancțiunea nulității. Operațiunile includ, dar nu se limitează la plățile prin contul unic ori casierie, încheierea unor contracte, modificarea contractului colectiv de muncă și efectuarea unor tranzacții.
Situația contractelor este analizată, iar administratorul judiciar/lichidatorul judiciar are posibilitatea de a le denunța ori de a le menține.
Se naște obligația debitorului de a înscrie în orice document mențiunile privind starea sa, în funcție de procedura în care se află (insolvență, reorganizare sau faliment).
Se prevede obligația debitorului de a publica, pe pagina de internet administrată, informațiile referitoare la starea societății, precum și numărul, data și instanța care a pronunțat hotărârea de deschidere a procedurii insolvenței, sub sancțiunea plății unei amenzi cuprinse între 10.000 și 30.000 lei.
Se analizează perioada de 2 ani anterioară procedurii insolvenței, pentru a se stabili dacă au existat acte, operațiuni ori transferuri frauduloase, care au provocat starea de insolvență.
Se analizează comportamentul organelor de conducere și/sau supraveghere, pentru a se stabili dacă aceștia au contribuit la apariția stării de insolvență. Dacă în sarcina acestora se găsesc unele fapte care ar fi putut provoca insolvența afacerii, răspunderea lor va fi angajată, urmând a suporta o parte sau întregul pasiv al debitorului ajuns în insolvență.
Se analizează situația economico-financiară a debitorului de către administratorul judiciar/lichidatorul judiciar, iar ulterior, în termen de 40 de zile de la data deschiderii procedurii, acesta va întocmi un raport asupra cauzelor și împrejurărilor care au condus la apariția stării de insolvență. Prin același raport, se propune fie intrarea în procedura reorganizării judiciare, atunci când afacerea prezintă potențial de redresare, fie intrarea în faliment.Primele măsuri
Administratorul judiciar/lichidatorul judiciar va notifica deschiderea procedurii tuturor creditorilor societății, debitorului și registrului în care este înmatriculat debitorul, pentru efectuarea mențiunilor. Notificarea se va transmite spre publicare în Buletinul Procedurilor de Insolvență.
Adunarea generală a asociaților/acționarilor/membrilor va fi convocată, în vederea desemnării unui administrator special, în termen de 10 zile de la deschiderea procedurii. Desemnarea administratorului special suspendă activitatea A.G.A. a debitorului. Nu poate deține calitatea de administrator special persoana care este creditor al societății aflate în insolvență.
Se inventariază bunurile din averea debitorului, în termen de maxim 60 de zile de la data deschiderii procedurii de insolvență.
Se efectuează inspecția fiscală de către organele specializate, în termen de 60 de zile de la data publicării în Buletinul Procedurilor de Insolvență a notificării de deschidere a procedurii.
Se închid toate conturile bancare ale debitorului, urmând a fi menținut unul singur ori deschis un altul. Acesta este denumit contul unic al averii debitoarei.
Se prezidează prima adunare a creditorilor, stabilită de judecătorul-sindic prin hotărârea de deschidere a procedurii. În cadrul acestei ședințe, se supune spre aprobarea creditorilor ordinea de zi stabilită de adminitratorul judiciar. Totodată, creditorii pot confirma administratorul judiciar provizoriu, stabilindu-i și onorariul.
Se întocmește tabelul preliminar de creanțe, pe baza declarațiilor de creanță depuse de creditori, cu excepția salariaților. Scopul tabelului preliminar este de a stabili totalul datoriilor. Creanțele declarate de creditori sunt supuse verificării efectuate de administratorul judiciar/lichidatorul judiciar.
După întocmirea tabelului preliminar de creanțe, judecătorul-sindic poate decide constituirea unui comitet al creditorilor, format din 3 sau 5 creditori.
După soluționarea eventualelor contestații la tabelul preliminar, se va întocmi, se va depune la grefa tribunalului și se va transmite spre publicare în Buletinul Procedurilor de Insolvență tabelul definitiv al creanțelor.

Închiderea procedurii insolvenței

În funcție de procedura aplicată debitorului insolvent, cazurile de închidere pot fi următoarele :
Procedura insolvenței declanșată la cererea debitorului se va închide dacă judecătorul-sindic constată, la expirarea termenului pentru înregistrarea cererilor de admitere a creanțelor, că nu s-a depus nicio cerere. În acest caz, debitorul nu va fi radiat din registrul în care este înmatriculat. (În funcție de specificul activității debitorului, acesta poate fi înregistrat în Registrul Comerțului, Registrul Asociaților și Fundațiilor, Registrul Agricol etc.)
Procedura insolvenței poate fi închisă, fără radierea debitorului din registrul în care este înmatriculat, dacă în perioada de observație, creditorii înscriși în tabelul definitiv de creanțe primesc sumele datorate ori renunță la judecată.
În cazul reușitei procedurii reorganizării judiciare, procedura va fi închisă prin hotărâre judecătorească, după ce se va constata, de către judecătorul-sindic, îndeplinirea obligațiilor din programul de plată al creanțelor dar și achitarea creanțelor curente scadente, respectiv cele născute după data deschiderii procedurii. Reușita planului menține debitorul pe piață, iar acesta nu va fi radiat din registrul în care este înmatriculat.
În cazul conversiei reorganizării în faliment sau în cazul intrării directe în faliment, procedura se va închide printr-o hotărâre pronunțată de judecătorul-sindic, după valorificarea tuturor bunurilor din averea debitorului și distribuirea sumelor rezultate către creditori, cu respectarea ordinii prevăzute de Legea nr. 85/2014. Prin hotărârea de închidere a procedurii falimentului, judecătorul-sindic va dispune radierea debitorului din registrul în care este înmatriculat.Reorganizarea judiciarăReorganizarea judiciară este cea de-a treia procedură de salvare a afacerilor, reglementată de Legea nr. 85/2014. Potrivit acesteia, reorganizarea judiciară este procedura ce se aplică debitorului în insolvență, persoană juridică, în vederea achitării datoriilor acestuia, conform programului de plăți al creanțelor. Procedura de reorganizare presupune întocmirea, aprobarea, confirmarea, implementarea și respectarea unui plan de reorganizare, care poate să prevadă, nelimitativ, împreună sau separat:
Restructurarea operațională și/sau financiară a debitorului;
Restructurarea corporativă prin modificarea structurii de capital social;
Restrângerea activității prin lichidarea parțială sau totală a activului din averea debitorului.Reorganizarea judiciară se poate desfășura pe o perioadă maximă de 3 ani, calculați de la data confirmării planului prin hotărâre judecătorească. Legea exclude anumite categorii de debitori de la aplicarea sa.
Planul de reorganizare poate fi propus de către debitor, de administratorul judiciar ori de unul/mai mulți creditori și poate fi modificat ori prelungit, cu condiția de a nu se depăși o durată totală de 4 ani de la data confirmării inițiale.Planul de reorganizare va include în mod obligatoriu un program de plată al creanțelor, dar și alte elemente prevăzute de Legea nr. 85/2014. Nerespectarea programului de plată al creanțelor constituie temei pentru conversia reorganizării judiciare în faliment.Planul este supus aprobării creditorilor, ale căror creanțe se constituie în următoarele categorii distincte, în vederea votării separate: creanțe care beneficiază de drepturi de preferință, creanțe salariale, creanțe bugetare, creanțele creditorilor indispensabili și celelalte creanțe chirografare.Procedura reorganizării judiciare, chiar dacă este o ultimă încercare de salvare a debitorului, rămâne o procedură de insolvență, care își propune să maximizeze ratele de recuperare ale creanțelor creditorilor, în comparație cu ratele de recuperare rezultate în urma falimentului, în timp ce se încearcă și redresarea debitorului ajuns în insolvență.Legea nu limitează măsurile care se pot adopta pentru implementarea unui plan de reorganizare, sub rezerva aprobării lor de către adunarea creditorilor. Astfel, reușita planului depinde de creativitatea și de abilitățile administratorului judiciar, dar și de tehnicile sale de negociere cu creditorii, în vederea depășirii stării de insolvență a debitorului.FalimentulPotrivit Legii nr. 85/2014, procedura falimentului este procedura de insolvență, concursuală, colectivă și egalitară, care se aplică debitorului în vederea lichidării averii acestuia pentru acoperirea pasivului, urmată de radierea debitorului din registrul în care este înmatriculat (art. 5 pct. 45). Falimentul se pronunță de către judecătorul-sindic, în cazurile expres prevăzute de lege.O etapă specifică procedurii falimentului este punerea sub sigiliu a tuturor bunurilor debitorului, urmată de etapa inventarierii și evaluării lor. După evaluarea bunurilor, urmează etapa lichidării lor. Adunarea creditorilor va stabili tipul de vânzare ce se va aplica: licitație publică, negociere directă sau vânzare forțată.
Sumele rezultate în urma lichidării vor fi distribuite creditorilor, potrivit ordinii arătate de Legea nr. 85/2014.Ultima etapă constă în întocmirea unui raport final de către lichidatorul judiciar, transmis spre publicare în Buletinul Procedurilor de Insolvență și suspus aprobării judecătorului-sindic. După aprobarea raportului final, lichidatorul judiciar operează distribuirea finală a tuturor fondurilor din contul unic al averii debitorului.Falimentul urmărește să elimine debitorul de piață, ca urmare a unui eșec fortuit, dar ireparabil. Cu toate acestea, în cazul în care se stabilește că insolvența a survenit ca urmare a unor evenimente neimputabile debitorului, acesta poate beneficia de șansa unui nou început, oferită de lege și materializată prin descărcarea debitorului de datoriile reziduale rămase neacoperite.